طراحی گرافیک برای تبلیغات
پس ازگذشت چند دهه، بالاخره کمکم طراحی گرافیک با همت، تلاش، صبر و بردباری پیشکسوتان و به دنبال آنها جوانترها اکنون جای خود را در میان شغلهای شریف پیدا کرده است. مدت زیادی از زمانی که مردم کوچه و بازار ایران تفاوت میان “ترافیک” و “گرافیک” را نمیدانستند، نمیگذرد.
اما این روزها شمار طراحان گرافیک در ایران کمکم گوی سبقت را از تعداد خطوط عابر پیاده و چراخهای راهنما میرباید و ارج و قرب این حرفه در جامعه افزایش مییابد. صاحبان مشاغل دیگر، از پزشک و قناد گرفته تا کارخانهدار و بنگاههای خدماتی، اگر تا به حال دست به دامن طراحان گرافیک نشده باشند، یکی پس از دیگری احساس نیاز میکنند و گذرشان به آنها خواهد افتاد.
افزایش تقاضای خدمات طراحی گرافیک، موجب تمایل بیشتر به اشتغال به این حرفه شده است و نیاز به پرداختن به شاخههای تخصصی آن روزبهروز بیشتر احساس میشود.
طراحی گرافیک برای تبلیغات
تبلیغات یکی از بسترهایی است که طراحی گرافیک در آن نقشی کلیدی ایفا میکند. این صنعت، به دلیل گستردگی بیشتر نسبت به شاخههای دیگر،طراحان گرافیک بسیاری را درگیر انجام کار کرده است و روزبهروز هم بر تعداد آنها افزوده میشود. طراحیهای گرافیکی که برای تبلیغات انجام میشوند با تیراژزی بیشتر از هر کتاب و نشریهای تولید و تکثیر میشوند و در کوتاهترین زمان ممکن در معرض دید عده زیادی از مخاطبان قرار میگیرند.
به راحتی میتوان تصور کرد که گردش مالی در این بخش، چندین برابر مجموع بقیه شاخهها تخصصی طراحی گرافیک است و همین امر موجب جذب عده زیادی از طراحان با مهارتهای مختلف به این صنعت شده است. یکی از دستاوردهای این جریان پُرتکاپو، تولید بیشتر علوم مربوط و گسترش دانش و نظریههای کاربردی در این شاخه است. نظریههایی که برای رسیدن به بازدهی بیشتر، هر روز در حال تغییر و تکاملاند.
شاید سالها قبل میشد اصول تبلیغات و طراحی گرافیک مناسب آن را در چند مورد خلاصه کرد، اما امروزه هر جزء به ظاهر ساده و کوچکی به مبحثی مهم و گسترده در دنیا تبدیل شده است که گاه حتی محققان نظریههای متفاوتی برا هریک از آنها ارائه کردهاند و همچنان بحث، گفتگو و تبادل آرا درمورد آنها ادامه دارد.
